Sociala Mediernas Revolution (Essä)

Inledning

Det sägs att internet revolutionen är den största genom tiderna efter den industriella revolutionen. Radion tog på sig 38 år för att nå 50 miljoner användare, TV:n 13 år, Internet 4 år, iPod 3 år, Facebook utökade 100 miljoner användare på 9 månader. 1 av 8 gifta par i USA har träffats via sociala medier. Mer än 1,5 miljoner digitala medier (bilder, videoklipp, länkar, nyheter, blogginlägg) är delade på Facebook, dagligen. Det finns över 200,000,000 bloggar, 54% bloggar dagligen. 34% bloggar om märken och produkter. 25% av den amerikanska befolkningen har sett en kortfilm på deras telefon.

SocialMedia Statistics, 2009. Socialnomics. [online] Available at: Socialnomics [Accessed 01 Januari 2010]

Web 2.0 – since 1997

Web 2.0 är anledningen till denna makalösa utveckling, Web 2.0 är sociala mediernas grund. Internet är vi, vi är internet. Webb sidor är inte längre bara något man besöker, läser och lämnar. Det är något man ändrar, förbättrar, tar del av, Web 2.0 är totalt värdelös utan aktiva medlemmar. Exempelvis, Flickr, Youtube eller Facebook, etc. Dessa är flaggskeppen för Web 2.0. Detta är inte en teknisk ändring, det är ett växande sätt för utvecklare och slutanvändare att utveckla/använda webben. Internet blir mer och mer integrerad i våra liv, förr var en webbsida en ruta med text och grafik på datorskärmen. Idag är det mycket mer än så, en webbsida/applikation finns på vår dator, TV, bilen, kylen, mobiltelefonen, TV Spelet. Detta är bara början, nya ideér kläcks dagligen.

Karaktäristik Web 2.0

Web 2.0 låter användarna att gå djupare än att bara hämta information, de tillåtes att interagera samt använda webbaserade program som körs direkt i webbläsaren. Dessa sajter har en “Arkitektur av deltagande” – ju mer deltagande användare, desto högre värde till sajten. F.d VD:n till Flock säger att Web 1.0 resp. 2.0 kan anses vara information resp. delaktighet.

Karaktäristiken i W 2.0 är: rich user experience, user participation (delaktighet), dynamic content (dynamiskt innehåll), metadata och web standards. Fler karaktäristik, som öppenhet, frihet och kollektiv intelligens via användarnas delaktighet.

Web 2.0. Wikipedia. [online] Available at: Web 2.0 [Accessed 01 Januari 2010]

Användar Centrerad Design (UCD)

UCD är en design filosofi där behov, vilja och begränsningar av slutanvändare till gränssnittet ges omfattande uppmärksamhet i designen av varje element. UCD filosofin kräver att designer ska fördjupa sig i användarnas karaktärer och användarsätt. Det är oftast svårt för designer att förstå exakt hur en första-gångs-användare använder deras gränssnitt. Det är därför mycket möjligt att sådana gränssnitt ändras/förbättras även efter lansering, utifrån användarnas inlärningskurvor, ett exempel på detta är Facebook, vars gränssnitt ändrats frekvent det senaste året. UCD filosofin spelar en nyckel roll i Web 2.0.

UCD. Wikipedia. [online] Available at: UCD [Accessed 01 Januari 2010]

“News Feed” Facebook – Makes stalking way too easy

E.J. Westlake har gjort en forskning i ämnet Facebook och dess påverkan på sociala medier samt verkliga livet. Det nämns i artikeln hur sensationellt det är att se på sin News Feed hur sina vänner har kommenterat på andra gemensamma vänner, vad vänner har skrivit till andra vänner, vem som har börjat ett förhållande samt vem som har lämnat sitt förhållande. Allt detta är något starkt och sensationellt på ett unikt sätt. Strax efter lanseringen av ‘News Feed’ började protesterna komma, flera grupper startades samt privata meddelanden skickades till Mark Zuckerberg. En student hade skrivit sångtexten “Every Breath You Take”

Every breath you take,
Every move you make,
Every bond you break,
Every step you take,
I’ll be watching you.

Den här kommentaren fick flera facebook-vänner att känna sig skrämda, några blev skrämda om förföljning: “It makes stalking way too easy […] it scares me!” and “Facebook was creepy enough before […] this is definitely crossing some sort of line.” Andra var upprörda över översvämningen av alla detaljer som de såg direkt vid inloggningen. Emot argument till detta kom från studenter som stödjer News Feed, “If you didn’t want people to know, why do it on Facebook?”. Gruppen “Students against Facebook News Feed” växte till en halv miljon medlemmar under några dagar. Inom 24 timmar skrev Zuckerberg en kommentar till alla Facebook användare: “Calm down. Breathe. We hear you.”

Westlake nämner att om vi ska ta en allmän blick över News Feeds innebörd, så måste vi ta flera steg tillbaka och ta en blick över utvecklingen från början, hela historian bakom Facebook och dess syfte.

Från Faceböcker till Facebook

Många universitet i USA brukade distribuera papper s.k. “face books” som innehöll bilder samt personlig information av klasskamraterna som är nyinkomna studenter. Mark Zuckerberg bestämde sig för att ta detta ett teg framåt genom att lancera idén på nätet. Westlake nämner även att tackvare Facebook syftet, att öka face-to-face i universitets kampus, den har virtuella samt fysiska faktorer som är unikt på internet. Detta har enligt Westlake ändrat det sociala landskapet av informationsåldern.

E.J. Westlake. “Friend Me if You Facebook: Generation Y and Performative Surveillance.” TDR: The Drama Review 52.4 (2008): 21-40. Project MUSE. [Library name], [City], [State abbreviation]. 17 Aug. 2010 Available here

Egna Tankar – Slutsats

En nyckelroll i revolutionen av internet är utan tvekan Web 2.0 och sociala medier som Facebook, Flickr, Youtube m.fl. Filosofin “User Centered Design” samt teorin “ju mer användande – desto mer utveckling/förbättring” har även viktig roll i Web 2.0 världen. Detta tillsammans med god teknik och frihet har lätt till en revolution, en stor förändring i människans livsstil. Det ena kan inte utesluta det andra, tekniken har utvecklas mirakulöst de senaste åren, och det gör den fortfarande detta medför nya teorier och webbtjänster. Smartphones blir allt mer användarvänliga och mer populära, detta medför nya möjligheter. SVT Play i din iPhone är ett exempel på en ny lucka eller Viasat kanalerna i din 3 mobil, m.fl.

Web 2.0 som bygger på användarnas delaktighet, och designas utifrån slutanvändarens surfsätt, hur kan då denna teori lyckas lika bra i USA samt i Egypten? Dessa länder har helt olika användare, med helt olika vanor och användarsätt. Faktum är att tack vare Web 2.0 som gör att webben utformas efter dina befogenheter och behov är detta möjligt, denna globala utsträckning. I Egypten skapas Facebook-grupper som protesterar emot prishöjningen av bröd, som får 80,000 supportrar under några dagar, som leder till diktatorns ilska som vill omedelbart blockera nätverket Facebook. Diktatorn är rädd för att han inte kan kontrollera den friheten som finns på nätet.
I USA och Västvärlden skapas grupper som handlar om himmel och jord, men som inte ges någon uppmärksamhet av politiker.

Källor:

E.J. Westlake. “Friend Me if You Facebook: Generation Y and Performative Surveillance.” TDR: The Drama Review 52.4 (2008): 21-40. Project MUSE. [Library name], [City], [State abbreviation]. 17 Aug. 2010 Available here

Barbara L. Salisbury. “Facebook In The Middle East”, Washingtontimes, 2008. [Elektronisk]
Tillgänglig: OP-ED FB in the middle east

UCD. Wikipedia. [online] Available at: UCD [Accessed 01 Januari 2010]

Web 2.0. Wikipedia. [online] Available at: Web 2.0 [Accessed 01 Januari 2010]

SocialMedia Statistics, 2009. Socialnomics. [online] Available at: Socialnomics [Accessed 01 Januari 2010]

One Response to “Sociala Mediernas Revolution (Essä)”

  1. LÄS ESSÄN HÄR « GOLDPLATED // Bilal Bateh Says:

    […] LÄS ESSÄN HÄR By bilalbateh LÄS ESSÄN HÄR […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: