Sociala Media i Mellanöstern

<Social Media; in the Middle East>

inledning.

När man hör att det är mer prenumenanter på Facebook i Mellanöstern och Nordafrika än det är på alla lokala tidningar i området så blir man lite fundersam över situationen <Peter Feuilherade, http://www.suite101.com>. När man hör att Saudiarabien, UAE (Förenade Arabemiraten), Qatar och Indien funderar på att förbjuda Blackberry-internet tjänsten (BIS, Blackberry messenger) permanent så blir man ännu mer fundersam över situationen <guardian.co.uk>. Syrien har förbjudit Facebook sedan ett par år tillbaka, efter en incident på en fan-page i Facebook där en syrisk användare hade kritiserat landets president, då valde regeringen att förbjuda Facebook nationellt (Syrien) <guardian.co.uk>. Incidenter som dessa leder till att sociala nätverk minst sagt hamnar i rampljuset, i området.

500,000 invånare i UAE använder BBM (Blackberry Messenger). Regeringen protesterar för att de inte har full tillgång till alla meddelanden som skickas mellan landets invånare, utan att de lagras direkt i RIMs (Research In Motion) servrar i Kanada utan att UAE får någon tillgång till de alls. UAE bestämmer att sätta ett stopp, dem uppger att ett förbud mot BIS (Blackberry Internet Service) kommer att börja gälla i Oktober 2010. I Augusti kommer RIM med ett förslag som passar UAE, de går med på att UAE får tillgång till meddelanden, men till en viss begränsning. Alla dessa incidenter och faktum leder till att sociala nätverk som BBM och Facebook blir i mina ögon mer intressanta, det är p.g.a. att de sprider ut annorlunda effekter än dem gör i Västvärlden. Det är ur en annan synvinkel. Visst är sociala nätverk stort i Västvärlden, men i Mellanöstern har de en helt klart annorlunda effekt på användarna. RIM ger inte ut antalet användare i repektive region, men enligt en undersökning från Gartner (statistisk byrå) så har 10,55 miljoner Blackberry lurar skeppats iväg det senaste kvartalet (2009), 1.4% till Mellanöstern, ca 147 000 lurar, det är inte ett stort antal, men enligt nät-baserade magasinet Wired <wired.com> är Mellanöstern ett av dem snabbast växande marknaderna för sociala nätverk i form av Blackberry Messenger.

Blackberry Messenger TV AD

En reklam film från RIM som berättar om Blackberry messenger.

skillnader...

Jag använder själv BBM, jag beskriver det som en helt ny källa för kommunikation. Det är varken röstsamtal eller sms, det är instant messaging, dock är det inte jämförbart med MSN eller Yahoo-chat. Till den enkla anledningen att BBM endast är förknippat med mobiltelefoner, du är konstant uppkopplad, ingen inloggning/utloggning, dessa förenklingar leder till att man använder BBM mycket och ersätter telefonsamtal/sms. De vänner jag kontaktar via BBM ringer jag sällan, men det känns fortfarande att vi lever tillsammans i en imaginär social värld då vi konstant dagligen når varandra och talar med varandra, skickar bilder, video klipp och röst-noter till varandra. Jag har även haft en diskussion med en vän som använder sin lur mycket för konferenser och business, han berättar för mig att hans uppfattattning av BBM/Facebook Mellanöstern är annorlunda än uppfattningen han har om BBM i UK och USA. “Each time i access a BBM group from the GCC area, i get this feeling that it is a completely different bbm atmosphere than the one we have in Europe/USA” – Mike Wrobel.

Jag har ofta diskuterat skillnaden på sociala nätverk i Mellanöstern och Västvärlden, i och med att regeringar i Mellanöstern har kommit fram till att förbud behövs så måste det vara någon större skillnad mellan användarområdena. Wessam Fauad nämner i sin artikel (Facebook and the arab youth): “Generally, arab facebook members use the site either for social aims or to fulfill physiological needs, i.e. for entertainment and fun, whether sexual or derived from the site’s ex- citing applications.”

Att facebook-användare i arabvärlden använder tjänsten som ett verktyg för dejting är ett faktum, anledningen till denna aktivitet kan vara bristen på dejting-tjänster i Arabländer, som leder till att användarna använder Facebook för det, värt att nämna är ju att Facebook fungerar utmärkt som en dejting sajt. Fauad nämner även att enligt en examination av 1500 Facebook profiler som tillhör araber med åldern 18 – 35 visar att video, noteringar och inlägg (bilder, statusar, kommentarer) är de störst använda applikationerna. Fauad nämner även att musik, mode och chat är applikationer som har minst existens bland deras profiler.

varför…

Jag har letat mycket efter ett svar på frågan varför det finns en skillnad mellan effekterna i Västvärlden respektive Mellanöstern, det finns inget koncist svar på detta, det är mestadels spekulationer. Dock är det ett faktum att Mellanöstern och Västvärlden har helt olika traditioner, kultur och politik. Vilket i sin tur kan leda till annorlunda aktivitet/effekt i interaktiva tjänster som Facebook. Jag ställer mig ofta frågan, är folk i Västvärlden mer intelligenta för att dem tar nytta av Facebook och sociala nätverk genom att använda BBM för konferenser och business eller är det fördomsfullt gentemot användare i Mellanöstern, som förmodligen känner ett behov av en väg att uttrycka sig fritt. Något som är väldigt unikt i stora delar av Mellanöstern i brist av yttrandefrihet, och det är en av de främsta anledningarna till varför dessa tjänster är påväg att läggas ner i flera länder i Mellanöstern. Enligt Valleywag <http://valleywag.gawker.com/273201/the-world-map-of-social-networks&gt; så har Facebook mest inflytande i Egypten i Mellanöstern, förutom de Fauad nämnt om användarnas aktiviteter på Facebook, så har användare varit politiskt aktiva på Facebook i Egypten. Enligt LATimes.com så har aktivister arrangerat demostrationer med uppemot 80,000 demonstranter tack vare Facebook, de har även arrangerat en arbetarstrejk via Facebook. Det är den här friheten medborgarna strävar efter och har funnit på Facebook. Men det är olika från land till land i Mellanöstern, när jag åker till Syrien så känner jag av bristen på yttrandefrihet, folk diskuterar inte politiska frågor som vi gör här, det finns alltid en rädsla, faktum är att ibland så sträcker sig rädslan även till Internet, då jag har varit med om att bli varnad på ett forum där jag försökte öppna en politisk diskussion. Så visst finns rädslan även på Internet, kanske är det så att den här bristen på frihet leder till annorlunda aktiviteter på Facebook, BBM, m.fl. sociala nätverk.

intervjuer…

Två intervjuer med s.k. “Facebook-missbrukare” som är med hjälp av sin Blackberry konstant uppkopplade till Facebook.

Abdallah Baki, Student, Dubai:

What’s the main reason for visiting facebook each day?

To check out my new notifications and keep in touch with friends. Entertaintment.

Are you addicted to it? Why is that?

Too bad I am, it’s because I have a Facebook application in my mobile device and I keep getting notifications on it, and must open them and respond to my friends. I love the way my friends post funny pictures, and the tagging feature is awesome.

What fact makes Facebook popular?

You can stalk whoever you want, without a judge.

Michal Antoni Wrobel, Businessman, London:

What’s the main reason for visiting facebook each day?

To find nice looking girls, and meet them. I check my notifications and respond to them.

Are you addicted to it? Why is that?

I don’t think I’m an addict, a new communication door has opened, and all of us should take part of it. I like looking at friends pictures. Interacting with people from my home country.

What fact makes Facebook popular?

The event creator wich is integrated with the calendar of my BlackBerry, i love it. Facebook has made it impossible to forget a friends birthday.

slutsats…

Slutsatsen jag kan dra från detta är då att kultursskillnaden spelar roll i skillnaden mellan användningen av sociala nätverk i Mellanöstern och i Västvärlden. Även politiska situationer spelar roll i dessa skillnader. Rädslan eller ansvaret en medborgare från Mellanöstern känner när han är på ett forum/facebook gör säkerligen så att hans aktiviteter ändras från andra användare som har full frihet. Värt att nämna är att det dock inte är så i alla länder i Mellanöstern, Libanon har mer frihet t.ex., där kan man öppet kritisera ledarna utan rädsla. Men det är fortfarande stora likheter mellan Libanon och Egypten när det gäller aktiviteter på Facebook. Ett besök till Libanon resp. Egypten är ett måste för att jag ska kunna säkerställa min åsikt apropå detta. Eftersom inga koncisa forskningar har gjorts innan.

källor:

Fauad, Wessam (2009). Facebook and the Arab Youth [Elektronisk] http://www.arabinsight.org. 9 sidor. Tillgänglig: <http://www.arabinsight.org/aiarticles/220.pdf&gt; [2010-09-21]

Reuters (2010). Factbox: Where Blackberry Stands Around The World [Elektronisk] http://www.wired.com Tillgänglig: <http://www.wired.com/epicenter/2010/08/factbox-blackberry-under-fire-from-states-seeking-access/all/1&gt; [2010-09-21]

Valleywag (2007). The worldmap of social networks [Elektronisk] http://valleywag.gawker.com Tillgänglig: <http://valleywag.gawker.com/273201/the-world-map-of-social-networks&gt; [2010-09-21]

Mansour, Sherif (2008). Egypt’s Facebook showdown. [Elektronisk]LA Times, 02 Juni. Tillgänglig: <http://articles.latimes.com/2008/jun/02/opinion/oe-mansour2&gt; [2010-09-21]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: